Follow

Bah dat mooie weer ook. Ik blijf maar last houden van een goed humeur. Ik denk met weemoed terug aan de sneeuw van twee maanden geleden.

Ik heb nu alleen nog maar wat filmbeelden...

youtube.com/watch?v=ma_VVXbZH5

@PA0ETE Daar kan de NS nog een lief borstje aan zuigen; hier krijgen de treinen al vierkante wielen van een herfstblaadje op het spoor, daar ploegen ze door twee meter sneeuw heen🤘💪🚂🚄

@Pa2qxt Ik reageer wat laat. NS kan wel met dat soort omstandigheden rekening houden. In een land als Zwitserland zorgen de maatregelen tegen ontsporingen (belangrijk in de bergen) en de maatregelen om met dit soort weer te kunnen blijven rijden ervoor dat de kosten van onderhoud, aanschaf en instandhouding veel hoger zijn dan hier (ik meen gelezen te hebben 5x zo duur). Het is de vraag of je de reiziger en/of de belastingbetaler moet opschepen met die kosten. Het komt daarvoor te weinig voor.

@PA0ETE Feit is natuurlijk dat er daar verwarmde wissels moeten komen en extra sterke aandrijvingssystemen; dit is nu eenmaal niet gratis.
Als je echter hier ziet hoe penny-wise-pound-foolish hier is gehandeld met het aanschaffen van de Fyra bij Ansaldobreda, een bedrijf dat zulke rotzooi produceert dat zèlfs China in haar vuistje lacht, heeft het vervangen van deze treinen natuurlijk eveneens enorm veel geld gekost; van dat geld had je net zo goed de oudjes een opknapbeurt kunnen geven etcetera

@Pa2qxt p.s. de complicatie bij de Fyra was volgens mij dat het een gezamenlijk Nederlands-Belgisch project was. Het was niet alleen de NS die erover besliste, maar ook de Belgische NMBS, en daarnaast had de politiek in beide landen (en in België zijn dat dan drie politieke instanties) die een vinger in de pap hadden. En ook Frankrijk zat aan tafel. Ze zijn toen afgegaan op de club met de laagste kosten. En het leek ook of die presteerden. De eerste testreinen reden in 2000 volgens mij al.

@PA0ETE Helaas heeft geen van de Nederlandse en Belgische marktpartijen kennelijk de moeite genomen om in Italië de boel te controleren 🤔

@Pa2qxt Als de testtreinen die als eerste geleverd zijn ok zijn, maar als het gaat rijden met de definitieve trrinen is het prut dan doe je daar niet veel aan. Volgens mij is dat wel een redelijke beschrijving van wat er is gebeurd. Maar er zijn ook hier foutgen gemaakt uitereaard.

@Pa2qxt Ik heb in de tijd dat ik een vriendin in Hilversum had, meerdere daar meerdere keren een Fyra voorbij zien komen (ik was vroeger een spoorweghobbyist/treinspotter, dat zit er nog een beetje in :-) ). Die relatie liep stuk in de zommer van 2000. Vandaar dat ik dat zo precies weet.

@PA0ETE Tsja, door dat soort gebeurtenissen blijven jaartallen en zelf datums in je hoofd gebrand zitten

@Pa2qxt Ik ben nu de ronde aan het monteren om hem online te zetten.

@Pa2qxt Het is nog niet gelukt om hem op Youtube te plaatsen, maar dat komt eraan.

@PA0ETE YouTube hoeft van mij niet zo nodig want je weet nooit wie ermee vandoor gaat🤔

@Pa2qxt N.b. dat schiet me ineens te binnen: de Fyra is nooit vervangen. Het project is simpelweg stopgezet, en over de rails van de Fyra rijden nu geen hogesnelheidstreinen maar een soort van intercity's die 160 km/h rijden, een snelheid die alle personentreinen in NL kunnen rijden. Ze hebben verder een groot bedrag van het Italiaanse Geen Saldo in Breda terugontvangen, en de betreffende treinen zijn niet gesloopt, maar zijn ergens anders gewoon in bedrijf..

Sign in to participate in the conversation
Mastodon

Social media for Slow Scan Radio and the Daily Minutes